Pagina's

zaterdag 16 april 2016

The Simple dress is echt simpel.

Tegenwoordig zit ik echt in de gemakkelijke kleedjes-modus.  Ons kleintje heeft niet graag te veel frulletjes.  Enige voorwaarde: ze wil er een broekkous kunnen onder dragen én het moet zakjes hebben. Dat laatste mag weggelaten worden als er ergens een Frozen-figuurtje te zien is. Wat dacht je van een meid van bijna 4 jaar?

Welk kleedje in blogland is nu een dikke hit?  OK, er zijn er meerdere.  Maar  de gratis The Simple dress van Kaatjes naaisels is wel een toppertje. Mooi in al zijn eenvoud.

 Het stofje heb ik zeker al 5 jaar in mijn kast liggen.  Waar ik het kocht en voor hoeveel weet ik niet meer. Jammer, want het stofje verwerkt goed en kan je langs beide kanten gebruiken. De ene kant heeft dikke strepen; de andere dunne.

Trouw zijn aan mezelf betekent... er toch nog altijd je eigen draai aan geven.  En geloof me; het kleedje is zo eenvoudig dat het zich er echt toeleent om het je eigen te maken.  Deze keer ging ik voor zakjes.  De eerste keer zakjes in tricot. Tricot een cm omvouwen en hopen dat het zo in vorm blijft tijdens het opnaaien...geen idee of dat lukt.  Uit voorzienigheid zocht ik op mijn geliefde webstek Pinterest naar easy to do tutorials. En jawel, ik vond er eentje. Make it Love it kwam met een uitleg die voor mij steek hield.

Het patroon zelf.  Wat deed ik anders? Eigenlijk niet zoveel. Ik tekende geen naadwaarde aan de halslijn en de mouwen.  En voor de andere naden voorzag ik de breedte van mijn overlockstiksel. Lekker gemakkelijk.

De afwerking hield ik ook simpel.
Geen elastiek ter hoogte van de taille.  Ik was dit wel van plan, maar ik vond mijn Framilon niet. En ons meisje houdt niet van het gevoel van elastiek op haar lijfje.

De zomen en halslijn dan: Eerst overlocken; vervolgens omvouwen en vaststikken met een tweelingnaald. Op momenten als deze twijfel ik heel hard of ik wel een coverlock nodig heb. Het is een dure aankoop en de resultaten zijn wisselend. Nog even de kat uit de boom kijken dus...

1 opmerking :

  1. Mooi.
    Die elastiek spant niet heel veel hoor. De maten zijn perfect!

    BeantwoordenVerwijderen