Pagina's

maandag 14 juli 2014

Tricot shortje/Ottobre

Ik wou eens zo'n klassiek shortje maken. Met biais onderaan. Het modelletje 'Grashopper' uit Ottobre 3/2014 leek me geschikt. En een proefmodel werd gemaakt. Ik maakte maat 92, maar deed er geen naadtoeslag bij omdat de maten in Ottobre meestal groot uitvallen. Niet helemaal volgde ik de handleiding: Bij een gebrek aan voldoende aan biais deed ik enkel de onderkant.



Op zich bevalt het proefmodel me wel. De afwerking kan beter. Ik heb serieus moeten 'foefelen' om de biais goed te krijgen...allez...aanvaardbaar te krijgen. Wat hebben we geleerd: de biais langs de goede kant niet te 'nipt' spelden/rijgen, want als je tweelingstiksel niet dicht genoeg tegen de kant komt, komt de stof 'piepen'.
En maat 92 is nog te groot voor mijn 2-jarig meisje. Het zal voor volgende zomer zijn.


De stof recycleerde ik van een oude t-shirt. De boordstof komt van bij Mercerie Christine op de markt.

Het nieuwtje van dit projectje was wel het gebruik van gewoon gekleurd garen in mijn overlock. Een tante van Ann vertelde al dat het kon, maar toch durfde ik niet af te wijken van mijn Serafil garen. De verkoopster van Modastoffen, Middelkerke -waar ik me nieuwe stofjes kocht voor een jasje voor onze meid- haalde me over de streep: machine zal niet raar doen en de afwerking is mooier omdat je dezelfde kleur als de stof kan gebruiken. En jawel, het lijkt er op dat mijn machine ook gewoon garen 'aanvaardt'. 

1 opmerking :