Pagina's

donderdag 14 augustus 2014

Zomerjasje 'Against the Wind'



Een hele tijd terug maakte ik dit proefmodel van een zomerjasje voor nichtje M. Het patroon komt uit Ottobre 1/2013 en het heet 'Against the Wind'.  Omwille van de grote maten van dit blad nam ik maat 98 voor M die 3 jaar is. Ik kon het niet laten om wat accentjes te wijzigen aan het patroon: Ik maakte het voor- en achterpand in 2 delen, zodat je nog een naad krijgt voor en achter, zowel links als rechts.  En ik voegde andere zakken toe. Dit maakt het model net iets meisjesachtiger.

De jeansstof komt van bij Mercerie Christine en kostte als ik me niet vergis 2 of 3€/m. De voeringstoffen kocht ik bij Modecoupon Sint-Niklaas.  De prijs zal rond de 6€/m geschommeld hebben.  Ze zijn daar echt niet duur. De ritssluiting is er ééntje van veritas, een winkel waar ik echt alleen maar ga als het niet anders kan.  Jawadde, die bij ons gaan toch hun attitude eens moeten gaan veranderen en gaan beseffen dat er online een ganse wereld open ligt voor al die blogmama's die fournituren nodig hebben. De tijd dat Veritas 'alleenheerser' was, is al lang voorbij. Niet klantvriendelijk en ook niet loyaal t.o.v. hun eigen werkgever. Bovendien nog pokke-duur ook nog.

Uit een proefmodel wil je leren en dat heb ik ook:

Het is toch wel belangrijk om meteen alle fournituren in huis te hebben.  Voor je begint dus.  Helemaal op het einde kocht ik mijn ritssluiting en ze hadden de juiste maat niet. Dan maar gekozen voor een langere ritssluiting.  En dat is ook foefelen als ze niet deelbaar is.  Wat deed ik?  In de stof van de binnenvoering van de kap maakte ik nog een stukje voor de voering onderaan en voor de buitenstof heb ik een ienieminie-naadwaarde moeten nemen, want de stof was al geknipt en ik zag het niet zitten om ook daar een apart stuk aan toe te voegen.

Een beginnersfout die ik na 5 jaar naaien echt niet meer zou mogen maken: stof niet voorgewassen.  Mijn jeans is met gebleekte strepen uit het wasmachine gekomen en de kleuren van de bolletjesvoering zijn in elkaar gelopen. Grrrr....
Ik heb het jasje opnieuw gewassen en gestreken, maar het mocht niet baten. En oh ja, strijk niet op je plastieken ritssluiting, want ze blijft aan je strijkijzer hangen.  Weeral gefoefel om 'het plaksel' van de ritssluiting van zowel de stof als mijn strijkijzer te krijgen. Onwaarschijnlijk toch. Gelukkig kan ik er mee lachen.

En tot slot: meten, meten en nog eens meten.  Zowel op het patroon als tijdens het naaien. Soms komt mijn luie kant wel eens boven en dan heb ik geen zin om mijn stoffen nadat ze geknipt zijn nog eens na te meten en ja, dan krijg je .... alweer gefoefel.

Maar we troosten ons met de gedachten dat het een proefmodel is.  Niet soms?!








1 opmerking :